U sklopu Erasmus akreditacije, koju je naša škola dobila krajem siječnja 2024. godine za područje općega obrazovanja od Agencije za mobilnost i programe EU za programsko razdoblje (2024. – 2027.), naši su učenici sudjelovali na mobilnosti u Poljskoj. Akreditacija Školi omogućuje stalni izvor financiranja u navedenome razdoblju, lakšu prijavu novih mobilnosti i projekata te direktan pristup sredstvima u definiranome razdoblju s ciljem ostvarivanja dugoročnih ciljeva. Prilike su to za stjecanje novih znanja, vještina i iskustava te prijateljstava diljem Europe kako za učenike tako i za djelatnike Škole. Planirano je u početnom ciklusu uključiti 10-ak nastavnika i 17-ak učenika.
Tako su zahvaljujući dobivenoj akreditaciji učenici gimnazijskih razreda i njihovi nastavnici sudjelovali na grupnoj mobilnosti u razdoblju od 8. do 13. prosinca 2024. godine u Poljskoj. Ugostila nas je srednja škola Zespół Szkół nr 2 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Żorach iz grada Żory. Pripremili su za nas opsežan program s brojnim aktivnostima, a sve u cilju osvješćivanja i produbljivanja međukulturnog dijaloga i razvijanja ključnih kompetencija učenika kroz sudjelovanje u raznovrsno osmišljenim edukativnim i interaktivnim aktivnostima.
Na grupnoj mobilnosti sudjelovali su sljedeći učenici : Belušić Nina, Čupić Ani, Glavičić Corina, Miletić Lupetin Agata, Miletić Manola, Milevoj Karlo, Paliska Desančić Sara, Radović Carla, Sinkovići Iskra, Stojić Zara, Šumberac Jonas, Zupičić Lucija i nastavnici, koordinatorica Erasmus akreditacije naše škole profesorica Karla Golja Milevoj, profesor Nedeljko Mandić te profesorica Dijana Muškardin.
Slika 1. Učenici i nastavnici ispred škole u Żoryu.
Prvi dan mobilnosti bio je obilježen, međusobnim upoznavanjem i sudjelovanjem učenika u radionicama i interaktivnim prezentacijama. Učenici su međusobno upoznavali se prezentirajući povijest, kulturu i svakodnevni život iz gradova kojih dolaze, a tijekom zajedničkog rada u alatu Canva, učenici su razvijali vještine suradničkog učenja, jezičnih vještina i digitalne pismenosti. Kroz praktične radionice s rukotvorinama, pjesmama i plesovima unaprijedili su svoju kreativnost i komunikacijske vještine. Ove aktivnosti pomogle su im u stjecanju samopouzdanja u pričanju priča i korištenju multimedijalnih tehnika, potičući pritom poštovanje i znatiželju za druge kulture. A kako je bilo vrijeme Adventa, zajednička tema bila im je vezana uz upoznavanje božićnih tradicija.
Slika 2. Upoznavanje
Slika 3. Tradicionalna poljska jela
Drugi dan mobilnosti bio je vezan uz povijesne teme. Učenici su slušali predavanje o povijesti Poljske te njihovim običajima. Učenici su također razvili svijest i uvažavanje međusobno povezane povijesti i kulturnog doprinosa židovske i poljske zajednice. Kroz multimedijalne prezentacije, osobna svjedočanstva i rad s izvorima, stekli su nove analitičke i interpretativne vještine, povezujući povijesno znanje s opipljivim kulturnim elementima. Praktična iskustva, poput pečenja tradicionalnih poljskih jela i uvježbavanja narodnih plesova, produbila su njihovo razumijevanje kulturnih tradicija, dok su aktivnosti u mješovitim grupama potaknule kreativnost, timski rad i kulturnu razmjenu.
Slika 4. Razgled Żorya.
Slika 5. Rad u međunarodnim timovima
Treći dan grupne mobilnosti bio je rezerviran za cjelodnevni terensko- stručni rad. Edukativni posjeti Auschwitz-u i Rudniku soli u Wieliczki pružili su učenicima sveobuhvatno razumijevanje povijesnih, kulturnih i etičkih pitanja. Kroz vođene ture i interaktivne aktivnosti, učenici su stekli znanja o Holokaustu, ljudskim pravima te su ujedno promišljali o građanskoj odgovornosti i kritički promišljali o događajima vezanim uz Drugi svjetski rat. U rudniku soli upoznali su se s načinima na koje se eksploatirala sol te su ujedno usporedili važnost rudarske baštine za Labin i Żory.
Slika 6. Auschwitz – Birkenau
Slika 7. Rudnik soli u Wieliczki
Četvrtoga dana, učenici su sudjelovali na predavanju o poljskom jeziku i blagdanskim tradicijama. Usvojili su osnovne poljske idiome i vokabular te stekli uvid u kulturni i povijesni značaj poljskih blagdanskih običaja. Radionice rukotvorina u popodnevnim satima u Gradskoj knjižnici Żory omogućile su im stjecanje znanja o umjetničkim i zanatskim tehnikama vezanim uz poljske blagdane. Dizajnirajući i izrađujući vlastite ukrase, učenici su razvili kreativnost, finu motoriku i sposobnost rješavanja problema, dok su u grupnim aktivnostima poboljšali komunikaciju i timski rad.
Slika 8. Radionica u Gradskoj knjižnici
Slika 9. Radionica u Gradskoj knjižnici
Zadnji dan mobilnosti iskorišten je za jednodnevni izlet u Krakow. Tijekom vođenog obilaska učenici su razgledavali znamenitosti povijesnog i kulturnog značaja za sam grad i time razvijali vještine aktivnog promatranja, kritičkog razmišljanja i učinkovite komunikacije, a dodatno određene aktivnosti unaprijedile su njihove međukulturne kompetencije, kreativnost i timski rad, pridonoseći dubljem razumijevanju kulturnog bogatstva Krakowa i njegove važnosti za suvremeno društvo.
Slika 10. Krakow, Poljska