Festival znanosti i InnoLab dani darovitosti u Labinu

INTELIGENCIJA je središnja tema ovogodišnjeg Festivala znanosti koji se od 22. do 27. travnja 2024. odvijao na čak 36 lokacija širom Hrvatske. Festival znanosti manifestacija je koja se u Hrvatskoj kontinuirano organizira od 2003. s ciljem približavanja znanosti javnosti uz pomoć informiranja o procesima, aktivnostima i rezultatima na području znanosti, poboljšavanja javne percepcije znanstvenika, te motiviranja mladih za istraživanje i stjecanje novih znanja.
Drugu godinu zaredom Festival znanosti održan je i u Srednjoj školi Mate Blažine Labin nizom predavanja i radionica.
U utorak 23. travnja 2024. godine u sklopu Festivala znanosti te projekta Matematički klub mladih, voditeljice Roberte Germin Mileta, prof. matematike – savjetnik, održani su InnoLab dani darovitosti u dva dijela (testiranje darovitosti i stručni skup) i bili su namijenjeni i učenicima i nastavnicima iz Istarske županije. Testiranje je provedeno s ciljem identificiranja darovitih učenika na početku srednjoškolskoga obrazovanja uz primjenu suvremenoga psihologijskog instrumentarija i mogućnost uključivanja učenika u aktivnosti STEM centra za mlade Labin – Pula – Pazin. Od planiranih 127 učenika, testirano je 112 učenika gimnazijskoga i elektrotehničkoga usmjerenja 1. i 2. razreda. Testiranje je provela mr. sc. Barbra Kristofich Ambruš, dipl. psiholog. – prof., voditeljica Zaklade InnoLab, suosnivača InnoLab istarskoga centra za darovitost (uz školu suosnivača SŠ Mate Blažine Labin) uz podršku koordinatorice za učenike Amneris Ružić Fornažar, prof.-mentorice i voditeljice projekta Matematički klub mladih, Roberte Germin Mileta, prof. matematike – savjetnice. Učenici će, temeljem interesa i sposobnosti u suradnji s mentorima iz školskog tima za darovitost Srednje škole Mate Blažine Labin, biti uključeni u radionice i mentoriranje u školskoj godini 2024./2025.

Znanstvenoutemeljen pristup inteligenciji, uz primjere dobre prakse i kreiranje sustava za upravljanje inteligencijom u školama, predstavljen je na stručnom skupu Razvoj sustava upravljanja inteligencijom na drugome stručnome skupu Županijskoga stručnog vijeća za izvannastavne aktivnosti Istarske županije za osnovne i srednje škole. Mr. sc. Barbra Kristofich Ambruš, dipl. psiholog – prof. i Amneris Ružić Fornažar, prof., održale su predavanje Innolab istarski centar za darovitost: rezultati rada u 2023/2024. (edukacije i dani darovitosti). Psihologinja Veronika Baf održala je predavanje Zdravlje i darovitost: InnoLab dani darovitosti u Osnovnoj školi Finida u šk. god. 2023./2024., a Nedeljko Mandić, prof. i Amneris Ružić Fornažar, prof., predavanje Festival znanosti: InnoLab dani darovitosti u Srednjoj školi Mate Blažine u šk. god. 2023./2024. Uslijedila je radionica kreativnoga pisanja Vladimira Papića, prof. hrvatskoga jezika iz Osnovne škole Šijana Pula. (Voditelji: Barbra Kristofich Ambruš, Amneris Ružić Fornažar).

U srijedu 24. travnja 2024. godine održano je javno predavanje i radionica na temu Inteligencija u srednjem vijeku koju je vodila Dijana Muškardin. Cilj je radionice bio pokazati primjenu Gardnerove teorije višestrukih inteligencija na satu Povijesti. Tijekom srednjega vijeka u Europi na obrazovanje djece uvelike je utjecao društveni status. Obrazovanje je prvenstveno bilo dostupno privilegiranoj eliti, dok je većina europskoga stanovništva (seljaci i kmetovi) imala ograničen pristup formalnom obrazovanju. U radionici je naglasak na srednjovjekovnom obrazovanju koje se temelji na shemi sedam slobodnih umijeća. Istražila su se prva srednjovjekovna sveučilišta, tko su bili prvi intelektualci, gdje su studirali i na koji način su utjecali na daljnji razvoj znanosti i obrazovanja.

U srijedu 24. travnja 2024. godine održano je predavanje i radionica O kojim trokutima znamo sve? koju su vodili Ivan Čeh i Đurđica Bonaca. Trokut je jedan od najčešće promatranih geometrijskih likova. Osim što se sam često pojavljuje u primjenama, koristan je i zato što se od trokuta mogu sastaviti ostali mnogokuti. Zato je istraživanje trokuta osnova geometrije na čijim se temeljima dalje gradi geometrija ravnine i prostora. Prije otkrića trigonometrije, matematičari su primjenom osnovnih znanja iz geometrije, poput Pitagorinog poučka, dolazili do mnogih zaključaka o trokutima, posebno o veličinama i odnosima veličina njihovih kuteva i stranica. U predavanju je potražen odgovor na pitanje Kojim trokutima znamo odrediti omjer stranica?. Učenici su bili podijeljeni u parove, a svaki par je proučavao 1 ili 2 zadana trokuta čime je grupa gradila osnove geometrije trokuta bez korištenja trigonometrije.

U četvrtak 25. travnja 2024. godine Olivera Tadić održala je javno predavanje Gdje su nestale zvijezde?. U predavanju je predstavljena Globe at Night međunarodna građansko-znanstvena kampanja za podizanje svijesti javnosti o utjecaju svjetlosnog onečišćenja koja poziva građane-znanstvenike da mjere i predaju svoja opažanja svjetline noćnoga neba. Informacije koje su prikupljene proteklih godina učešća u Globe at Night projektu ukazuju kako je problematika svjetlosnog onečišćenja ozbiljna i zadire u samu bit funkcioniranja čitavog ekosustava, pa tako i čovjeka, a sa druge strane – lako je rješiva! Uslijedio je osvrt na svjetlosno onečišćenje i njegove posljedice. Za kraj učenici su dobili detaljne upute na koji se način i oni mogu uključiti u tu hvalevrijednu kampanju.


U četvrtak 25. travnja 2024. godine javno predavanje Umjetna inteligencija: prijatelj ili neprijatelj? održala je Karla Golja Milevoj, prof. Neka od pitanja na koja je predavanje odgovorilo bila su: Trebamo li se bojati umjetne inteligencije ili bismo je trebali prihvatiti kao korisnog saveznika u obrazovanju. Koje god mišljenje zastupali, umjetna inteligencija se duboko ukorijenila te postala dio naše svakodnevice. U izlaganju je bilo riječi o ogromnom repozitoriju obrazovnih resursa koji mogu pomoći nastavniku u planiranju nastave pružajući nastavnicima inovativne ideje i strategije za poboljšanje kvalitete nastavnog procesa te postizanju boljih rezultata kod učenika.

U petak 26. travnja 2024. godine javno predavanje Potraga za izvanzemaljskom inteligencijom: Jesmo li sami u svemiru? održao je Nedeljko Mandić, prof. Iako je potraga za životom izvan Zemlje tek započela, znanost već ima ohrabrujući rani odgovor: u našoj galaksiji postoji mnogo planeta, od kojih su mnogi slični našima. U predavanju su predstavljeni najnoviji podaci o dosad otkrivenim ekstrasolarnim planetima, kako se nazivaju planeti izvan našega sunčevog sustava. Nakon prikaza najvažnijih teleskopa kojima su se otkrivali i kojima se otkrivaju ekstrasolarni planeti, opisani su tipovi ekstrasolarnih planeta i metode kojima se otkrivaju. Potom je objašnjeno što je nastanjiva zona oko neke zvijezde.
Na mnoga pitanja još treba odgovoriti. Do sada znanost nema dokaza o životu izvan Zemlje. Je li život u svemiru lako započeti i uobičajen? Ili je život u svemiru nevjerojatno rijetka pojava?

Organizacijski odbor Labin
– Predsjednica organizacijskoga odbora: mr. sc. Barbra Kristofich Ambruš, upraviteljica, Zaklada za poticanje inovacija i novih tehnologija Inovacijski laboratorij (skraćeno Zaklada InnoLab)
– Zamjenik predsjednice organizacijskog odbora: ravnatelj Srednje škole Mate Blažine Labin Đani Žufić, prof. matematike – savjetnik
– Programski voditelj Festivala: voditelj STEM-centra za mlade, Nedjeljko Mandić, prof. fizike – savjetnik
– Zamjenica programskog voditelja Festivala: Roberta Mileta Germin, prof. matematike – savjetnik, Voditeljica Sekcije za matematiku STEM centra za mlade
– Koordinatorica za suradnju s učenicima: Amneris Ružić Fornažar, prof. hrvatskog i talijanskog jezika, mag. bibl. – mentor, voditeljica InnoLab istarskog centra za darovitost, SŠ Mate Blažine Labin.

Scroll to Top