naslovna > Kurikulum > Zavičajna nastava

Implementacija zavičajne nastave

Novosti


18.5.2017. TV Istra - Srednja škola Mate Blažine Labin u sklopu projekta zavičajne nastave istraživala nalazišta amfora Srednja škola Mate Blažine iz Labina u projektu zavičajne nastave Istarske županije sudjelovala je s temom “Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre”. Oko 70 učenika sudjelovalo je u aktivnostima kojima se nastojalo otkriti više o vrstama, nalazištima i starosti amfora na području Labinštine. U aktivnostima je sudjelovalo sedamdesetak učenika ove škole u okviru 5 nastavnih predmeta. Na ovaj se način omogućio multidisciplinaran pristup zadanoj temi. Osim povijesti, ključnu je ulogu u projektu imala i kemija u sklopu čega je provedena senzorska analiza maslinovog ulja i vina kako bi se utvrdila njihova kvaliteta. Aktivnosti su se odvijale tijekom cijele školske godine, a nastavile su se i brodskom vožnjom do poznatih nalazišta amfora. Zanimljivom temom, ovaj je projekt privukao vrlo velik broj učenika. Zadovoljstvo rezultatima ovog nadasve kreativnog projekta, ne krije ni ravnatelj škole.

Više doznajte u prilogu: VIDEO: Srednja škola Mate Blažine Labin u sklopu projekta zavičajne nastave istraživala nalazišta amfora - tvistra.hr


12.5.2017. PRVI FESTIVAL ZAVIČAJNOSTI U PAZINU Srednjoškolci predstavili istarsku baštinu U pazinskom Spomen domu održan je prvi Festival zavičajnosti, točnije predstavljanje projekta institucionalizacije zavičajne nastave Istarske županije. Na festivalu je svoje projekte predstavilo 16 srednjih škola iz Istre čiju su učenici izvan redovne nastave istraživali svoj bliži zavičaj, a rezultate su predstavili na velikoj izložbi popraćenoj prezentacijama.
Tako je Gospodarska škola iz Buja predstavila vino u kulturi i tradiciji Bujštine, Gimnazija Pula istražila je srednjovjekovnu Istru, a Srednja škola Buzet kraj maslina i vina - Sovinjštinu i Mlunštinu. Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre istražili su učenici labinske Srednje škole Mate Blažine, a pulski iz Škola za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu predstavili su Pulu u vrijeme Austro – Ugarske. Tema učenika talijanske škole iz Rovinja bila je Rovinj u srednjem vijeku, a tema rada pulske Ekonomske škole "1947.-2017., 70 godina slobode". Učenici talijanske škole "Leonardo da Vinci" iz Buja bavili su se Savudrijom, a Škola za odgoj i obrazovanje Pula predstavila je "Zavičaj na dlanu". Pazinski kolegij predstavio je "Zavičaj duha", a rad pulske škole Dante Alighieri  nazvan je "Il benessere dei numeri: Santorio Santorio il padre della fisiologia moderna". Srednjoškolci Mate Balote Poreč predstavili su projekt "Ljubav ima četiri oka, a opet je slipa - povijest vjenčanja u Istri kroz četiri slike. Medicinska škola Pula predstavila je prošlost i budućnost podmorja u Istri. Industrijsko - obrtnička škola Pula bavila se oplemenjivanjem okoliša, TUŠ Antuna Štifanića Poreč istražili su i upriličili poziv na carsku gozbu, zapravo ponudili su recepte za slastice iz Austro-Ugarske, a rovinjski srednjoškolci iz "Zvane Črnje" predstavili su Monkodonju - istarsku Mikenu.

Prije nego su posjetitelji mogli razgledati ovu iznimno zanimljivu izložbu koju je otvorio istarski župan Valter Flego predstavnici škola domaćina Gimnazije i strukovne škole Jurja Dobrile i Pazinskog kolegija Josip Šiklić i dr.sc. Alejandro Castillo Jimenez govorili su o značaju zavičajne nastave u školama. Šiklić je istako kako metodologija istraživanja i način prezentacije odgovaraju suvremenim načinima obrazovanja, obrazovanja u 21. stoljeću, a Alejandro Castillo Jimenez o značaju očuvanja lokalne, zavičajne kulture i tradicije u globaliziranom svijetu. Upravo je to  glavni značaj uvođenja zavičajne nastave u sve razine obrazovanja rekao je Flego, naglasivši kako će na jesen započeti novi ciklus zavičajna nastave koji će kao i ovogodišnji zacijelo iznjedriti mnoge zanimljive detalje sakrivene u prirodnom i kulturnom krajoliku Istre. Pazinskom gradonačelniku Renatu Krulčiću, kako je rekao posebno je drago što se ovaj festival održava u Pazinu u središnjoj Istri na prostoru koji je u najvećoj mjeri sačuvao prepoznatljivi duh Istre. Danijel Bogešić potpredsjednik radne skupine za implementaciju zavičajne nastave u srednje škole zahvalio je županiji koja je prepoznala ovaj projekt. Osim dobivanja mnogih vrijednih informacija posjetitelji su mogli uživati u prezentacijama koje su srednjoškolci s velikom ljubaznošću znalački predstavljali.

Bio je užitak razgledavati štandove, plakate i prezentacije, ali razgovarati s mladim ljudima željnih novih saznanja spremni pojasniti svaki detalj svog istraživanja. Posjetili su nas i naši dragi gosti-partneri iz Norveške (Sandnes-Bjarte Bjorsen i Nina Osland sa svoje učenika, članova njihovog Gradskog vijeća mladih), u sklopu Projekta demokracije 2017., a kojima smo uručili prigodne poklone. Nakon svega može se reći kako zavičaj s ovakvom mladošću ne treba brinuti o budućnosti.
(Tekst: Mirjan RIMANIĆ, GLAS ISTRE)
Poveznice:
Srednjoškolci predstavili istarsku baštinu - glasistre.hr

"Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre" županijski istraživački projekt u koji su uključeni učenici Srednje škole Mate Blažine Labin. Cilj je projekta povezati međupredmetno na temu amfora, maslinovog ulja i vina učenike različitih razrednih odjela i smjerova. Jedna od aktivnosti je i izrada video uratka. Video prati aktivnosti koje su učenici tijekom godine realizirali.
Autorski tim čine učenice 2.f razreda (šk.g. 2016./2017.)
Montaža i obrada: Anamaria Šumberac
Kamera:  Viktoria Mikuljan i Emma Matošević.
Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre - youtube.com

25.4.2017. Završne aktivnosti istraživačkog projekta "Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre" Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre, županijski je zavičajni istraživački projekt u koji su uključeni učenici Srednje škole Mate Blažina iz Labina. Cilj zavičajnog projekta je međupredmetno na temu amfora, maslinovog ulja i vina povezati učenike različitih razrednih odjela i smjerova. Radi se o oko 70 učenika i 5 nastavnih predmeta.  Dva su predmeta nositelja ovog zavičajnog projekta - kemija i povijest.
Aktivnosti koje se protežu cijele školske godine nastavile su se i vožnjom brodom iz Rapca prema poznatim nalazištima amfora.   Odlazak s učenicima na podvodne arheološke lokalitete imao je za cilj proučiti i istražiti  na samom terenu podvodna nalazišta amfora, mapirati područje akvatorija JI obale Istre od rta Mašnjak (Plomin) do rta Mulac (Raša), upoznati vrste amfora koje su sačuvane u Gradskom muzeju Labin  i analizirati njihovu namjenu. Sve je to dio zadatka koji je planiran na satu povijesti s njihovom voditeljicom prof. povijesti Dijanom Muškardin. Sve to ne bi bilo moguće bez velike pomoći, razumijevanja i stručnosti naših vanjskih suradnika profesionalnog  ronioca Daniela Mohorovića iz Diving Centra Girandella te kustosa i arheologa Narodnog muzeja iz Labina Vedrana Kosa.

Učenici su inače tijekom ožujka i travnja, svakog četvrtka radili sa kustosom Narodnog muzeja na nalazištima i vrstama amfora koje se čuvaju danas u Muzeju. Vožnja brodom bila je popraćena stručnim vodstvom i predavanjem, a zaron ronioca i podvodna snimanja imala su za cilj in sito dočarati učenicima sve o čemu su učili i čuli.  Snimke podvodnih arheoloških nalazišta kao i podvodnog parka Diving centera Girandella koje je za nas snimao i pripremio ronioc Daniel Mohorović  analizirali smo na satu povijesti. Na izronjenim krhotinama amfora, učenici su naučili iz kojeg vremena datira, kakve vrste postoje te na koji način se izronjene krhotine amfora moraju čuvati, konzervirati i zaštititi nakon vađenja iz mora. Desalinizacija amfora tema je na kojoj nastavljaju raditi učenici na satu kemije pod vodstvom prof. kemije Olivere Tadić. Oni su ujedno na satu kemije već odradili radionicu senzorske analizu maslinovog ulja i vina te način pohrane maslinova ulja u amfore. Same amfore učenici su izradili na keramičarskoj  radionici  kod profesorice likovne umjetnosti Alide Blašković Koroljević. Učenici su također uz pomoć GPS-a izračunali i pratili koordinate nalazišta i dubinu gdje se ona nalaze. Time su odredili potrebne točke za daljnje kartiranje.  Kartiranje nalazišta vrše na satu Digitalne kartografije kod profesorice geografije Karmen Milevoj Diminić.
Učenici su također analizirali na satu fizike pod vodstvom profesora Nedjeljka Mandića klimatske uvjete i vjetrove koji pušu na području gdje se nalaze nalazišta. Učenici su imali zadatak svakodnevno očitati stanje vjetrova sa mrežne stranice DHMZ-a za Istru i Kvarner  te od dobivenih slika kreirati animaciju rasporeda vjetrova na JI području Istre od  studenog do ožujka.  Kako bi što vjerodostojnije izradili animaciju vjetrova, od DHMZ-a su dobili izvješće o puhanju vjetrova za praćeno razdoblje iz tri meteorološke stanice (Pula- aerodrom, M. Lošinj i Rijeka)
Na satu Osnove turizma pod mentorstvom profesorice Orijane Tenčić učenici su imali zadatak osmisliti izlet brodom za turiste „Amfore, maslinovo ulje i vino“ te Amfora kao turistički suvenir. Kao dio zadatka izradit će reklamni plakat i brošuru za izlet.

Učenica  2. razreda gimnazije Vanesa Ančić također je osmislila i logo za ovaj projekt, te smo taj logo dali tiskati na majice u kojima ćemo 12. svibnja 2017. u Pazinu na Festivalu zavičajnosti prezentirati zajedno sa ostalih 15 srednjih škola Istarske županije.
(Tekst i foto: Dijana Muškardin)

 
25.1.2016. Odrađena senzorska analiza maslinova ulja u sklopu zavičajnog projekta Istarske županije "Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre" 

Učenici naše škole u sklopu institucionalizacije zavičajne nastave u školama javnim pozivom Istarske županije uključili su se u zavičajni projekt pod nazivom "Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre". Cilj ovog zavičajnog projekta je međupredmetno na temu amfora, maslinovog ulja i vina povezati učenike različitih razrednih odjela i usmjerenja. Radi se o oko 70 učenika i 10 nastavnih predmeta. Dva su predmeta nositelja ovog zavičajnog projekta - kemija i povijest.
U sklopu predmeta kemije, pod mentorstvom koordinatorice projekta profesorice kemije Olivere Tadić, odrađena je i predviđena aktivnost. Učenici su imali zadatak analizirati maslinovo ulje i vino sa OPG-a Labinštine koje su kasnije  spremili u izrađene amfore. Amfore je izradila školska likovna grupa IKTIN pod voditeljstvom profesorice likovne kulture Alide Blašković Koroljević.
 
U prosincu 2017. odrađena je senzorska analiza maslinovog ulja i vina. U goste nam je stigla senzorska analitičarka Melinda Cossetto. Učenicima 3. razreda gimnazije i 3. razreda ugostitelja usmjerenje kuhar je na trosatnom druženju održano predavanje i senzorska analiza pod stručnim vodstvom.
Učenici su dobili saznanja o vrstama maslina i vinove loze na području cijele Istre, njihovim karakteristikama, nutritivnim vrijednostima i procedurama senzorske analize maslinovog ulja i vina, a kao vrhunac je bila senzorska analiza uzoraka maslinovog ulja u čemu su  i sami sudjelovali.
Za analizu smo uzeli po dva uzorka maslinovog ulja (maslinovo ulje iz lokalnog supermarketa i lokanog OPG-a, a za analizu vina dva uzorka (crno i bijelo vino) lokalnog domaćinstva.
 
Uzorak maslinovog ulja iz lokalnog supermarketa prema listiću procjene i senzorskoj analizi ne ulazi u kategoriju ekstra djevičanskih ulja. Ima dosta nepoželjnih svojstava (miris linoleuma i acetona), dok je ulje lokalnog OPG-a ocjenjeno kao izuzetno ekstra djevičansko maslinovo ulje izuzetne kvalitete. Senzorsku analizu oba uzorka vina odradila je gospođa Melinda Cossetto i procijenila da ulaze u stolna vina dobre kvalitete. Nakon održane senzorske analize sve uzorke smo usuli u amfore. Proučavajući literaturu došlo se do saznanja da skladištenjem u amforama čini ulju i vinu dobro, što ćemo u konačnici provjeriti u ožujku 2017. godine kada će se održati nova senzorska analiza.
(Tekst: Olivera Tadić; Foto: Olivera Tadić i Čeda Perko)

 

27.10.2016. Instruktivni dan Implementacije zavičajne nastave u srednje škole Istarske županije Dana  24. listopada 2016. održan je u Puli u Pomorskom i povijesnom muzeju instruktivan dan za ravnatelje i koordinatore za projekt Implementacije zavičajne nastave u srednje škole Istarske županije. Instruktivni  dan započeo je pozdravnim govorom pročelnika UO za kulturu Istarske županije Vladimira Torbice, te se nastavio razgledom uz stručnu pratnju ravnatelja muzeja kroz dva postava. Pročelnica UO za obrazovanje, sport i tehničku kulturu Patricia Percan obratila se svim prisutnim predstavnicima srednjih škola sa novostima i načinu provedbe zavičajnih projekata. O samoj provedbi, obavezama nastavnika tijekom provedbe  te prijedlozima za završni Festival zavičajnosti govorila je voditeljica radne skupine za Implementaciju zavičajne nastave u srednje škole Dijana Muškardin.  
Radna skupina dala je i prijedlog samog programa povodom Festivala zavičajnosti.  Prijedlog je da se festival zavičajnosti održi zadnji tjedan u travnju 2017. godine (28.04. 2017.). U školskoj godini 2016.-2017. prijavilo se na javni poziv 16 srednjih škola sa različitim temama:
 
(Tekst: Dijana Muškardin; foto: Čedomir Ružić)

Preuzimanje:
Institucionalizacija zavičajne nastave u Istarskoj županiji - pdf
Projekti srednjih škola IŽ - pdf
Poveznice:
Stranice zavičajne nastave - www.za-nas.hr
Labinska srednja škola u projektu zavičajne nastave - radiolabin.hr
Srednjoškolci stvaraju novi turistički proizvod baziran na amforama i maslinovom ulju - 5portal.hr
Obrazovanje - ZAPOČEO PROJEKT IZ ZAVIČAJNE NASTAVE U SREDNJOJ ŠKOLI MATE BLAŽINE - Labin.com
Srednjoškolci proučavaju podvodna nalazišta amfora - labinština.info

27.10.2016. Započeo projekt iz zavičajne nastave u Srednjoj školi Mate Blažine pod naslovom "Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre" Nakon javnog poziva Istarske županije za školsku godinu 2016.-2017. započeo je i projekt iz zavičajne nastave u Srednjoj školi Mate Blažine Labin pod naslovom "Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre". Cilj projekta je međupredmetno povezivanje učenika iz različitih razrednih odjela i smjerova na temu amfora, maslinovog ulja i vina.  Ovaj projekt uključuje 70-ak učenika i 10 nastavnih predmeta. Dva su predmeta nositelja ovog zavičajnog projekta - kemija i povijest. Projekt je osmišljen kao rad s učenicima na niz aktivnosti usmjerenih ka otkrivanju zavičaja. Radom na terenu proučavat ćemo i istražiti podvodna nalazišta amfora, mapirati područje akvatorija JI obale Istre od rta Mašnjak (Plomin) do rta Mulac (Raša), upoznati vrste amfora koje su sačuvane u Gradskom muzeju Labin  i analizirati njihovu namjenu.  Analizirati klimatske uvijete i vjetrove koji pušu na području gdje se nalaze nalazišta. Izraditi od gline amfore koje će nam služiti za vršenje analiza.  Analizirati maslinovo ulje i vino sa OPG-a Labinštine koje ćemo skladištiti u izrađene amfore. Osmisliti ćemo i izlet brodom za turiste na temu "Amfore, maslinovo ulje i vino" uz izradu popratnog materijala kao i sama razrada  amfore kao turističkog suvenira. Namjera nam je uključiti učenike, roditelje, lokalnu zajednicu (ronilački klub Rabac, ronioce arheologe)  i javne ustanove (Gradski muzej Labin, Arheološki muzej Pula, Institut za poljoprivredu i turizam Poreč) u naš istraživački rad.

Dana 25. listopada  2016. odrađena je i prva aktivnost s učenicima u sklopu navedenog projekta. 
Učenici su u pratnji nastavnica Olivere Tadić i Dijane Muškardin posjetili Narodni muzej u Labinu, gdje ih je  kustos muzeja Vedran Kos, proveo kroz postav Muzeja vezan za amfore,  upoznao sa postojećim amforama te održao predavanje o nalazištima amfora na području Istočne obale Istre. 
(Tekst i foto: Dijana Muškardin)

 

24.5.2016. Institucionalizacija zavičajne nastave Istarske županije - Regione Istriana  u srednjim školama U sklopu projekta Institucionalizacije zavičajne nastave Istarske županije – Regione Istriana , u utorak 24. svibnja u dvorani „Istra“ Spomen doma u Pazinu  održano  je predstavljanje prijedloga Kurikuluma zavičajne nastave za srednje škole.  Na predstavljanje su bili pozvani ravnatelji srednjih škola  i predstavnici općina i gradova Istarske županije. Radna skupina za implementaciju zavičajne nastave započela je sa svojim radom u svibnju 2014. godine s ciljem stvaranja nacrta zavičajne nastave za srednje škole.  
Prijedlog zavičajne nastave za srednje škole predstavljen je  4. svibnja 2016. u Puli u prostorima  županije i članovima Koordinacije za institucionalizaciju zavičajne nastave Istarske županije - Regione Istriana.
U Pazinu su se nazočnim obratili i pročelnica upravnog odjela za obrazovanje, sport i tehničku kulturu Patricia Smoljan te pročelnik Upravnog odjela za kulturu Vladimir Torbica.
Prijedlog kurikuluma zavičajne nastave za srednje škole predstavili su predsjednica Radne skupine za zavičajnu nastavu srednjih  škola Dijana Muškardin profesorica u Srednjoj školi Mate Blažina Labin i Marko Kalčić, profesor Srednje talijanske škole Rovinj.
Zavičajna nastava podrazumijeva različite oblike rada, motiviranost nastavnog osoblja za zavičajne teme, specifičnost nekog područja s aspekta prirodnih i društvenih te povijesnih obilježja, kao i specifičnost dijalekta općenito, lokalnog govora, materijalne i nematerijalne kulturne baštine.
Temeljni je cilj projekta Istarske županije - Regione Istriana pod nazivom "Institucionalizacija zavičajne nastave u Istarskoj županiji - Regione Istriana" formiranje institucionalnog oblika očuvanja istarskog zavičajnog identiteta.
Cijeli dokument zavičajne nastave za srednje škole može se podijeliti u dva dijela.  Prvi dio je opći dio koji sadrži osnovne smjernice i elemente potrebne za realizaciju nastave i drugi dio koji sadrži  prijedloge  tema . Teme su vezane uz  tri načina rada:  terensku nastavu,samostalne ili skupne  istraživačke radove te primjere tema za predmetnu nastavu, a sve u svrhu njegovanja zavičajnog identiteta. 
U lipnju je planiran i javni poziv Istarske županije – Regione Istriana za srednje škole,  gdje će najbolje ocjenjeni  istraživački projekti  za školsku godinu 2016. -2017. biti financijski podržani.


 Dijana Muškardin, predsjednica Radne skupine